Subject: Re: Donera till FOSS?

Re: Donera till FOSS?

From: Anders S Lindbäck <vetgirig_at_kunskapssamhallet.se>
Date: Tue, 28 May 2013 09:24:42 +0200

2013-05-28 08:36, "Marcus Rejås (FSFE)" skrev:
> Hejsan!
>
> Jo, men frågan var ju hur man kan göra det som företag och som företag
> måste man ha en vettig verifikation att sätta i pärmen när pengar
> försvinner från företaget. Donerar jag till dig från mitt företag måste
> jag antagligen betala arbetsgivaravgift och du skatt. Någon typ av
> verifikation som visar var pengarna tar vägen måste finnas.

Som företag finns bla dessa lagliga metoder att stödja utveckling
av fri och öppen programvara.

bedrivs den av privatperson
- anställa personen (på kortare eller längre tid)
- låta person hålla föredrag eller utbildning

bedrivs det av juridisk person (föreningen stiftelse företag)
- köpa reklamplats
- köpa utveckling av viss funktionalitet
- köpa utbildning eller föredrag

För ideella organisationer så är inkomster som går
till det ideella syftet föreningen skattefria så
länge inkomsterna är inte för stora. Så det är
ett bra sätt att få in pengar för en föreningen.

Exempel på hur det går till i praktiken från verkliga fall:

- företag sponsrar svenska linuxföreningen med Internetaccess mot reklamplats
på webbsidan.
- företag ger bort server till svenska linuxföreningen mot reklamplats
på webbsidan
- företag ger bort utrangerade servrar till svenska linuxföreningen
  som då trots att de är några år gamla fortfarande fungerar.

Dessa är fullt lagligt sätt skattemässigt och från företagets sida
helt avdragsgilla kostnader.