Subject: Re: Donera till FOSS?

Re: Donera till FOSS?

From: Marcus Rejås (FSFE) <rejas_at_fsfeurope.org>
Date: Tue, 28 May 2013 08:36:28 +0200

Hejsan!

Jo, men frågan var ju hur man kan göra det som företag och som företag
måste man ha en vettig verifikation att sätta i pärmen när pengar
försvinner från företaget. Donerar jag till dig från mitt företag måste
jag antagligen betala arbetsgivaravgift och du skatt. Någon typ av
verifikation som visar var pengarna tar vägen måste finnas.

Du skriver bluff-köp (visserligen inom citationstecken) vilket ger sken
av att det skulle vara något fuffens med det vilket det inte alls gör.
Skulle jag vilja donera dig pengar för till exempel utveckling av Curl
är det rimligt att jag ber dig (genom ett företag eller organisation)
skicka en faktura på överenskommet belopp. Detta är inget fuffens eller
konstigt, jag betalar dig för ett jobb du gjort. Sedan att jag vet att
du skulle göra (och redan har gjort) samma sak gratis gör det inte på
något sätt olagligt eller fult. Jag har gjort så flera gånger, senast
köpte vi "Moodle services and development" av Moodle.

Givetvis måste du (vilket jag vet att du har, men kanske inte alla har)
ha ett företag eller organisation av något slag att fakturera ifrån.
Annars blir det lön och arbetsgivaravgift vilket inte heller är fel, men
lite krångligare.

Ett alternativ är, när jag tänker efter, också att göra som du skriver.
Jag tar ut lön själv och betalar skatt och firman betalar
arbetsgivaravgifter och sedan donerar till dig som privatperson. Men det
ligger kanske lite utanför vad frågeställaren tänkt sig.

Obs: Jag är ingen expert på varken bokföring eller juridiken kring detta
utan ovanstående är vad jag kommit fram till efter ett antal års
praktiserande :-)

  /Marcus

--
Core Team Member, Country Coordinator Sweden
Free Software Foundation Europe (FSFE) []         (http://fsfeurope.org)