Subject: Re: Donera till FOSS?

Re: Donera till FOSS?

From: Marcus Rejås <marcus_at_rejas.se>
Date: Mon, 27 May 2013 14:01:16 +0200

Hej!

Bra att du visar intresse!

Vi har donerat till flera olika projekt, organisationer och event genom
åren. Vi har alltid bett om och fått en faktura / kvitto. Men det räcker
inte att ha ett kvitto för att det skall bli avdragsgillt.

Skall man bokföra det som sponsring måste man få något i gengäld, till
exempel sin logga i ett flygblad eller på en tröja, ett tack på en
hemsida, ett diplom att sätta på väggen eller något sådant. Skall man
donera till ett projekt som man använder kan man be att få en faktura på
tjänster kring det projektet vilket ju också är avdragsgillt.

De som är vana att få donationer vet hur man hanterar detta så det är
aldrig något problem vad jag varit med om.

  /Marcus

On 2013-05-27 13:18, Sima Baymani wrote:
> Hej!
>
> Tänkte höra med er här som i någon form arbetar under eget flagg: hur
> hanterar ni donationer till open source projekt?
>
> Jag skulle vilja ge bidrag till olika FOSS-mjukvaror som jag använder
> i mitt arbete men har ingen aning om man får vettiga kvitton och isf
> hur de bokförs.
>
> En del använder ju VISA och andra betalkort och då gissar jag att man
> får nåt kvitto-aktigt, men hur blir det för projekt som använder
> PayPal? Blir det som ett köp eller blir det som en överföring mellan
> [...]

Marcus Rejås          jabber:   marcus_at_jabber.rejas.se  ,= ,-_-. =.
Rejås Datakonsult AB  e-mail:   marcus_at_rejas.se        ((_/)o o(\_))
Vårgatan 2            web:      http://www.rejas.se     `-'(. .)`-'
s-761 50 Norrtälje    gpg-key:  http://gpg.rejas.se         \_/