Subject: SV: vad som är on-topic här

SV: vad som är on-topic här

From: Håkan Eriksson <Hakan.Eriksson_at_mawell.com>
Date: Tue, 2 Oct 2012 18:03:06 +0200

> Jag tror inte att problemet är inte antalet pling i brevlådan. Som jag
> ser det är problemet när en teknisk fråga görs om till en politisk
> genusfråga.
>
> Säg att jag vill uttrycka något om tekniken X eller fråga om X.
> Istället för att diskussionen handlar om X väljer något troll att
> trigga på formuleringen Y (som kanske var dåligt genomtänkt) och helt
> plötsligt diskuteras Y eller kanske till och med begreppet/uttrycket Z
> och dess existensberättigande och bemötande inom FOSS-världen.

Jag skulle vilja hävda att problemet snarare är att många människor tror sig posta en fråga om tekniken X, men av kulturella skäl omedvetet uttrycker sig ogenomtänkt / exkluderande. Uttryckssättet blir ett genuspolitiskt ställningstagande (om än omedvetet), som förskjuter samtalsklimatet i en riktning där teknikintresserade med annan bakgrund än normen avskräcks från att delta.

Jag upplever att det finns en ovilja att se sin egen roll i detta, att förstå att ens val av ord påverkar andras benägenhet att delta i fortsatta samtal. Istället riktas uppmärksamheten mot den som höjer rösten och påpekar att formuleringen Y inte var så lyckad, eftersom den får andra oönskade följdeffekter.

Men som de brukar säga: "don't shoot the messenger".

mvh / Håkan