Subject: Re: vad som är on-topic här

Re: vad som är on-topic här

From: Sima Baymani <sima_at_kth.se>
Date: Wed, 3 Oct 2012 18:50:30 +0200

2012/10/2 HÃ¥kan Eriksson <Hakan.Eriksson_at_mawell.com>

> Jag skulle vilja hävda att problemet snarare är att många människor tror
> sig posta en fråga om tekniken X, men av kulturella skäl omedvetet
> uttrycker sig ogenomtänkt / exkluderande. Uttryckssättet blir ett
> genuspolitiskt ställningstagande (om än omedvetet), som förskjuter
> samtalsklimatet i en riktning där teknikintresserade med annan bakgrund än
> normen avskräcks från att delta.
>
> Jag upplever att det finns en ovilja att se sin egen roll i detta, att
> förstå att ens val av ord påverkar andras benägenhet att delta i fortsatta
> [...]
Sen är det dessutom svårt att påpeka Y utan att bli anklagad för att
förstöra stämningen, vara irrelevant, nit-picky osv oavsett hur vänligt man
uttrycker sig - även om det såklart är viktigt att vara respektfull. Folk
måste ha en chans att kunna rätta sig utan att hamna i försvarsläge. Att
inte ta upp/benämna Y öht är att göra det för enkelt för sig, imho.

Sen håller jag med det Martin Vilcans skrev tidigare. Andra listor, som är
strikt fokuserade på en specifik sak (t ex uClinux), har så länge jag
prenumererat på dem, inte haft poster där det funnits utrymme för
formuleringar som blir av den exkluderande typen. Varför? Jag tror just för
att det är ett strikt fokus: det finns inget annat att prata om, allt annat
är off topic.
På denna lista är det mer öppet och därmed är risken för s k ogenomtänkta
uttryck högre. Då bör vi också ha utrymme för att ta upp dessa till
diskussion.

För övrigt tycker jag
- Det är helt fantastiskt att vi i detta forum tar upp frågor om Y, och att
det är initierat av andra än minoriteten
- Denna tråd har lyckats hålla balansen så här långt utan att det drivits
till polemik. Vi är uppenbarligen ett väldigt homogent gäng =)

-Sima