Subject: Re: vad som är on-topic här

Re: vad som är on-topic här

From: Magnus Sandberg <mem_at_netnod.se>
Date: Tue, 02 Oct 2012 15:27:36 +0200

Den 2012-10-02 13:43, Sven Johansson skrev:

> +1
> Ser inte heller problemet med att diskussion uppstår så länge ämnet är
> hyfsat relaterat till FOSS. Tycker det verkar mer konstruktivt att låta
> diskussionerna hållas.
> Tycker man att det är förskräckligt att det plingar till i inboxen så går
> det ju alldeles utmärkt att, som Daniel påpekar, filtrera eller begränsa
> sig till announce-listan

Jag tror inte att problemet är inte antalet pling i brevlådan. Som jag
ser det är problemet när en teknisk fråga görs om till en politisk
genusfråga.

Säg att jag vill uttrycka något om tekniken X eller fråga om X. Istället
för att diskussionen handlar om X väljer något troll att trigga på
formuleringen Y (som kanske var dåligt genomtänkt) och helt plötsligt
diskuteras Y eller kanske till och med begreppet/uttrycket Z och dess
existensberättigande och bemötande inom FOSS-världen.

De (få?) personer som gärna diskuterar Z, Y och genusvärderingar är
betydligt mer påstridiga än de som ville diskutera X och därmed dog
X-diskussionen ut innan den hann ta fart.

Tyvärr är det ett antal andra personer som inte ser trollen som luras
att gå i polemik med trollen och hoppas på att kunna övertala trollen om
att deras tankar om Y och Z är extrema, vilket de kommer misslyckas med
men inser inte detta förrän 2 veckor senare.

Jag har drabbats av trollen ett par gånger har efter det valt en mycket
låg profil på denna lista. Låg i mina mått mätt, jag skulle kunna vara
mer engagerad än vad det nu blivit.

// Mem
Inte är jag bitter (tm)