Subject: Re: Processtöd

Re: Processtöd

From: Peter Löfgren <peter_at_loftux.se>
Date: Fri, 31 Aug 2012 13:46:01 +0200

Den 31 augusti 2012 13:01 skrev Magnus Sandberg <mem_at_netnod.se>:
> Hej Björn!
>
> Detta med Alfresco låster intressant. Vi har även tankar på
> dokumenthantering och tittade på Alfresco för ett antal år sedan men har
> inte haft tid att ta tag i den delen.
>
> Om det är mycket eller lite konfigurationsarbete spelar mindre roll, vi
> är ett väldigt tekniskt företag. Däremot ska användningen vara enkel och
> det ska gå att skapa enkla processer som över tiden blir mer fullödiga.
>
> Eftersom vi inte har något processverktyg idag tror jag enkelhet, i
> användningen, är viktigt för att få acceptans för denna typ av system.
> [...]

Hej,

Alfresco är ägare/sponsor till Activiti http://actitivti.org (vet inte
de exakta förhållandena där). Activiti kan man köra som helt
fristående arbetsflödesmotor, eller för den som så vill använda i sitt
utvecklingsprojekt där behov finns av integrerat arbetsflöde. Licensen
är Apache.
Alfresco använder numera Activiti som standard flödesmotor (tidigare
jBoss jbpm, som det fortfarande finns stöd för). Det som skiljer lite
mot hur man använder Activiti fristående är att det är
dokumentorienterat, dvs du starta flödet kring ett eller flera
dokumentobjekt. Men det går även köra flöden helt utan kopplade
dokumentobjekt.
Designer för flöden vet jag finns en grafisk via plugin till Eclipse.
Men det krävs även en hel del xml-filer i slutändan för att skapa
formulär mm.

För användarna av flödet är det enkelt, man klickar funktionsmeny i
dokumentlistan och väljer starta arbetsflöde, därefter väljer man ett
av tillgängliga flöden. Vill man så kan användarna få
epost-notifikation. Men det syns även i dashlets/översikter vilka
uppgifter man har att utföra. Därefter så beror kompexiteten för
användaren hur man designat sina flöden.

Jag brukar säga att kring arbetsflöden så går det teknisk lösa det
mesta, det som är svårt är att bestämma sig för vilka processer man
faktiskt har och hur man vill implementera dem. Ett flöde i
Activiti/Alfresco är väldigt statiskt jämfört med hur man faktiskt
ofta jobbar (adhoc). Vilket iofs kan vara bra att det styrs upp.

Mvh Peter Löfgren