Subject: Re: Processtöd

Re: Processtöd

From: Mikael Fridh <frimik_at_gmail.com>
Date: Thu, 30 Aug 2012 23:40:41 +0200

2012/8/30 Tomas Gustavsson <tomas_at_primekey.se>:
>
> Lite luddigt vad alla nedanstående punkter avser imho? Kan det finnas något
> verktyg som gör allt detta bra? Eller kan man välja mellan flera verktyg som
> gör vissa saker bra, eller något verktyg som gör allting halvtaskigt?

Lite förenklat kan man nog säga att vilken bugtracker som helst klarar
av de mesta av punkterna punkter förutom Asset Management och då man
absolut _måste_ länka sin IM, PM och CM till en pryldatabas. Om du
verkligen vill kan du säkert bygga en prylplugin till Redmine. Det
finns Incident Management plugins till Redmine...

> Som ett exempel, kan man säga att Jira (atlassian.com) fixar allt
> nedanstående?

Konfat som du vill, det måste ju inte vara Bug, Feature, Task, Epic du
kan ju bara döpa skräpet tilll Problem, Change, Incident och hantera
det därefter.

Tycker nog det är viktigare att använda ett intuitivt verktyg som man
trivs med än ett som uppfyller allt och får en att vantrivas (*host*
OpenView *host*).

Om Du lyssnar på en erfaren ITIL-konsult / ITIL-implementerare så
kommer han säga till dig:
"Strunta i det som inte funkar för er. Ta bara de bitarna ur
riktlinjerna som faktiskt hjälper ert företag/projekt".

Allt för många företag spårar ur totalt och tar genom att implementera
ITIL enligt en mall (SOM INTE ENS FINNS!) bort allt det roliga från
att jobba.

Ha så kul med ITIL. (You're fucked!).

Skämt åsido, det hoppas jag inte :).

_______________________________________________
http://www.foss-sthlm.se/
http://cool.haxx.se/cgi-bin/mailman/listinfo/foss-sthlm
Received on 2012-08-30