Subject: Re: OpenERP på svenska

Re: OpenERP på svenska

From: Anders Wallenquist <anders.wallenquist_at_vertel.se>
Date: Tue, 12 Jun 2012 16:46:06 +0200

On 2012-06-11 10:30, Johan Svensson wrote:
> Ja, inget är serverat på silverfat. :) Debitering per supportfråga,
> per timme eller prenumeration med flatrate är alla tänkbara modeller.
> Jag gillar den sistnämnda, likt den tjänst du nu betalar för. Betala
> ett guld per månad så har du all inclusive.

Som med all fri programvara så är det programmet i sig som är fritt.
Självklart kostar det att anlita någon att peta i koden eller hjälpa
till med support, drift och bokföring.

"vinsten" i reda pengar att använda openerp i stället för BL, fortnox
eller något annat enklare bokföringsprogram är naturligtvis mindre än
för den som använder openerp i stället för Jeeves, Pyramid, Navision,
Mointor, IFS eller SAP. Konkurrensen är stenhård, på svenska marknaden
finns mer än hundra system från de minsta till stora bjässar. Man kan
välja att betala från en tusenlapp per år och användare till
fyrtio/femtio, helt efter behov och nytta.

I de små sammanhangen kan det vara att slippa göra dual boot, dela vyer
med andra, släppa in bokföringshjälpen via webb, skapa en kundportal
eller komma åt funktioner som helt enkelt inte finns i de enkla billiga
systemen. Du kanske inte vill riskera att låsa in dina data hos Fortnox
och vara beroende av en leverantör som man lätt blir med
licensfinansierad programvara.

För de mer krävande användarna så är ERP-systemet kanske det viktigaste
IT-systemet företaget har, som påverkar affärserbjudandet och hur man
hanterar sina interna processer och kontakten med leverantörer och
myndigheter. Ett bra CRM får fart på säljarna, projekthantering med
scrum håller ordning på systemutvecklingsprojekten, dokumenthanteringen
håller ordning på avtal, produktblad och specificationer.
Komma-gå-funktionerna ser till att de anställda får rätt lön.

Det finns en del paketeringar för användning av OpenERP för t ex sjukhus
och vårdcentraler, hotell, skol och universitetsadministration, ideella
medlemsorganisationer, försäljning, insamlingar, tillverkning, edi,
e-handel, restaurang och butik mm.

Som med mycket annan fri programvara så integrerar openerp väl med annan
spännande programvara som asterisk (telefoni), postfix/dovecot (e-post),
libreoffice (rapporter, presentationer, dokument), moodle (e-learning)
och standarder som caldav, webdav, ldap och sftp etc. OpenERP skalar
ganska bra, rullar på bra på en t ex Ubuntu-burk, gillar postgres som
databashanterare. Man har fightats med Pythons GIL-problem som hindrat
OpenERP-servern att dra full nytta av massivt många core/processorer som
nu i och med version 6.1 är löst via gnunicorn.

/Anders