Subject: Re: OpenERP på svenska

Re: OpenERP på svenska

From: Anders S Lindbäck <vetgirig_at_kunskapssamhallet.se>
Date: Mon, 11 Jun 2012 13:21:36 +0200

2012-06-11 08:48, Magnus Sandberg skrev:

> Jag kollade som hastigast på sidan och det var en del termer som för en
> lekman inte var helt tydliga. Till exempel vad är ett SME-bolag.
>
> Men för att återgå till Björns fråga, jag har själv en enskild firma och
> blir de nyfiken. Är OpenERP godkänt som bokföringsprogram. Jag har
> alltid levt i tron att bokföringsprogrammen måste vara godkända på något
> sätt.

Lagen säger att man skall följa "god redovisningssed" och det ställer
då vissa krav på ett bokföringsprogram att det då kan följa de kraven
som det innebär.

Men det finns ingen godkännandeprocess för program som gör att de
godkänns eller ej utan det handlar om att då revisor ser till

Vad som är god redovisningssed bestäms av bokföringsnämden som är revisorernas
höga instans som bestämmer hur redovisning bör ske i sverige.