Subject: Re: OpenERP på svenska

Re: OpenERP på svenska

From: Göran Krampe <goran_at_krampe.se>
Date: Mon, 11 Jun 2012 09:52:33 +0200

Hej!

On 06/11/2012 09:04 AM, Björn Göransson wrote:
> Här är något relevant som min revisor mailat mig, när jag frågat om
> auktoriserad revision:
>
> "Jag behöver även alla papper från bank, skatteverket mm. Lättast är om
> du samtidigt som du sänder materialet även mailar mig _*SIE-4 filen från
> bokföringsprogrammet*_ för årets som ska revideras samt så långt som är
> bokfört året efter. Sänder du inte med en SIE-4 fil så behöver jag
> fullständig verifikationslista och en huvudbok utskriven. Men som sagt
> det bästa är att få det i SIE-4 format."

Jag jobbar hos kund (www.foretagsplatsen.se) med SIE bland annat och
formatet är tämligen enkelt och väldokumenterat på SIEs hemsida. Finns
även testprogram som kan verifiera att man gjort rätt.

Däremot tycks leverantörer ha svårt att följa specen ordentligt så den
parser jag skrev för några år sedan åt Företagsplatsen behövde vara
väldigt "förlåtande" :) (och förklara vad som är fel) eftersom den ska
klara filer från samtliga vanliga program på svenska marknaden.

Kul att höra att det börjar dyka upp svenska alternativ. Jag kör min
enskilda firma sedan något år i BL Start, det kostar mig cirka
tusenlappen per år och skulle jag vara intresserad av ett open
source-alternativ?

Nja, inte personligen för det jag betalar för är egentligen möjligheten
att maila/ringa och ställa idiotiska frågor till BL, de svarar nämligen
på rena bokföringsfrågor på sin support, kudos för det BL. Det är nog en
anledning till att det varit så trögt med sådana här grejor under öppen
källkod gissar jag.

mvh Göran