Subject: Re: OpenERP på svenska

Re: OpenERP på svenska

From: Marcus Rejås (FSFE) <rejas_at_fsfeurope.org>
Date: Mon, 11 Jun 2012 09:46:05 +0200

On 2012-06-11 08:48, Magnus Sandberg wrote:
> Men för att återgå till Björns fråga, jag har själv en enskild firma och
> blir de nyfiken. Är OpenERP godkänt som bokföringsprogram. Jag har
> alltid levt i tron att bokföringsprogrammen måste vara godkända på något
> sätt.

Tror inte det finns något som säger att de måste vara godkända.
Verifikationerna måste du ju ändå spara numrerade i pappersformat i 10
år. Det finns riktlinjer från bokföringsnämden om jag inte mins fel som
säger hur ett program skall fungera, till exempel skall man inte kunna
ändra på en inmatad verifikation. Men det kan man ju knappast på ett
rimligt sätt göra helt omöjligt.

Jag läste igenom riktlinjerna när jag startade min firma för över 10 år
sedan och hackade då ihop ett program i PHP. Några år senare när jag
skaffade revisor så ville hon ha en SIE4 fil. Jag skrev stödet för SIE4
på morgonen innan jag skulle till revisorn första gången. Var jättelätt :-).

Självklart använder vi fortfarande samma hack i nuvarande bolag. Har
fungerat perfekt sedan start. Jag har på begäran skickat ut hacket under
GPL till de som varit intresserade, men vet inte om någon annan använder
det.

Så, som sagt. Jag tror inte det finns något "godkänt", men det finns
tydliga riktlinjer vill jag minnas. Verifikationerna numrerade på papper
kommer man så vitt jag vet inte undan att de skall finnas.

  /Marcus

--
Core Team Member, Country Coordinator Sweden
Free Software Foundation Europe (FSFE) []         (http://fsfeurope.org)