Subject: Re: OpenERP på svenska

Re: OpenERP på svenska

From: Johan Thelin <e8johan_at_gmail.com>
Date: Mon, 11 Jun 2012 08:53:53 +0200

2012/6/11 Magnus Sandberg <mem_at_netnod.se>:

> [...]
> sätt.
>
> I de kommersiella bokföringsprogrammen kan man inte ändra en
> verifikation utan att det syns både i verifikationen och i loggen. Jag
> antar att datat i PostgreSQL måste skyddas på något sätt så att det inte
> går att ändra datat utifrån.
>
> Jo jag vet att med huvudbok mm på papper så spelar det ingen roll hur
> dessa sakapats (med gåspenna eller OpenERP + laserskrivare). Vad händer
> så i det läge man valt en papperslös värld och Skatteverket vill göra en
> granskning, skulle då OpenERP accepteras som bokföringssystem.

Min känsla är att allt är godkänt där inte kreti och pleti kan ändra i
bokföringen. Enkla knep som att justera datorns klocka låter ju dig
manipulera vilket program som helst. Mig veterligen så finns ingen
myndighetskontrollerad central server som gör det omöjligt att fuska.
Och så länge som man får bokföra på papper så kan man ju alltid
justera efter behag.

Det enda sättet att få det helt vattentätt hade ju varit om
skatteverket hade en server som kunde signera respektive transaktion
och att de på så sätt är inblandade i varje transaktion i varje
program. Så är det ju inte (än).

Som vanligt känns det som att regeln är skriven av någon som inte har
koll på hur datorer fungerar.

> Oberoende av mina frågor och funderingar ovan tycker jag det är mycket
> intressant att OpenSource-världen även börjar stödja dessa delar!

Håller med. Detta är helt klart något som saknats och en av
anledningarna till att dualboota (den andra är bra racingspel, men jag
litar till HumbleBundle :-) ).

MVH

Johan