Subject: Re: Använda QR-koder för att skriva under kontrakt?

Re: Använda QR-koder för att skriva under kontrakt?

From: Jan Ainali <jan.ainali_at_wikimedia.se>
Date: Fri, 18 May 2012 15:17:58 +0200

Ja, så långt är jag med. Men part B är en listig rackare och skriver ut ett
avtal som ser ut exakt som det de kommit överens om och där hamnar således
en QR-kod med giltig hash.

Sedan tar part B och klipper ut QR-koden. Därefter ändrar part B i avtalet,
och skriver ut ett exemplar av denna. Detta papper får en QR-kod med
felaktig hash.

Till råga på köpet är part B en hantverkare av rang och lyckas infoga den
första korrekta QR-koden på det förändrade avtalet och gör det så pass bra
att part A inte kan se det. Part A får sedan det förfalskade avtalet och
kontrollerar att QR-koden har rätt hash, vilket den har, och skriver glatt
under avtalet helt ovetandes om alla förändringar part B har lagt till.

  --
Med vänliga hälsningar
Jan Ainali