Subject: Re: Använda QR-koder för att skriva under kontrakt?

Re: Använda QR-koder för att skriva under kontrakt?

From: Samuel Lidén Borell <samuel_at_slbdata.se>
Date: Fri, 18 May 2012 16:33:33 +0200

2012-05-18 15:17, Jan Ainali skrev:
> Ja, så långt är jag med. Men part B är en listig rackare och skriver ut
> ett avtal som ser ut exakt som det de kommit överens om och där hamnar
> således en QR-kod med giltig hash.
>
> Sedan tar part B och klipper ut QR-koden. Därefter ändrar part B i
> avtalet, och skriver ut ett exemplar av denna. Detta papper får en
> QR-kod med felaktig hash.
>
> Till råga på köpet är part B en hantverkare av rang och lyckas infoga
> den första korrekta QR-koden på det förändrade avtalet och gör det så
> pass bra att part A inte kan se det. Part A får sedan det förfalskade
> [...]

A kan ju dock bevisa att han/hon har blivit utsatt för ett bedgrägeri av
B i detta fall* (alt. lägger man in en klausul som säger att avtalet är
ogiltigt då). Så jag tycker inte att idén är så dum ändå.

Sedan kan man ju argumentera om hur smidig lösningen är. Det kanske är
bättre med digitala dokument och signaturer om man ändå måste ha ett
program / en app för att skapa, signera och verifiera avtalet...

*förutsatt att B också signerar avtalet.

Mvh,
Samuel