Subject: Re: Haskell ... ?

Re: Haskell ... ?

From: Björn Eiderbäck <bjorn.eiderback_at_gmail.com>
Date: Fri, 10 Feb 2012 10:36:16 +0100

Ja och en av grundarna skapade ju sedermera Objective Systems (senare
Objectory) som var helt inriktat på oo-lösningar (mycket Smalltalk var det
i slutet av 80- och början av 90-talen...). (Se tex faksimilen
http://books.google.se/books?id=3BLGWnmQJ9IC&pg=PA86&lpg=PA86&dq=%28Enator%29+Functional+Systems&source=bl&ots=5shKboF0mw&sig=_uEdF_wsb9SZows5N0yZLMJ9f2M&hl=sv&sa=X&ei=b-E0T5vKIYLj4QS7k52jDw&sqi=2&ved=0CGIQ6AEwCA#v=onepage&q=%28Enator%29%20Functional%20Systems&f=false
)

Personligen har jag alltid tyckt att Smalltalk, förutom att vara ett
väldigt rent oo-språk, också är ett funktionellt språk i Lisps mening då
man också har motsvarigheten till lambdauttryck (idag ofta kallat
closures). Dessa "closures", i Smalltalk vanligen kallade block, förekommer
väldigt flitigt i den normala Smalltalkkoden.
Fast i Smalltalk är ju dessa uttryck, såklart, instanser av (vanliga)
klasser...

Ofta då jag använder Smalltalk brukar jag börja med att "prototypa" en
ganska funktionell lösning och vartefter jag satt mig in i domänen bättra
och börjar få grepp om hur jag vill implementera det hela röra mig mot en
mer renodlad oo-lösning (som jag personligen oftast föredrar då den i många
fall blir lättare att förstå/läsa (åtminstone för mig! ;-)), mer flexibel,
etc, etc). Självklart bör man oavsett lösning jobba testdrivet...
Kanske kan jag vid tillfälle utveckla detta resonemang vidare men hinner
tyvärr inte nu.

/Björn