Subject: Re: Haskell ... ?

Re: Haskell ... ?

From: Johan Henriksson <mahogny_at_areta.org>
Date: Tue, 7 Feb 2012 16:07:21 +0100

2012/2/7 Björn Göransson <bornemix_at_gmail.com>

> Hej,
>
> Jag kollar nu på att kanske lära mig Haskell, genom online-boken Learn
> You A Haskell <http://learnyouahaskell.com>. Lite undringar jag har är:

bra initiativ!

> Finns det jobb inom Haskell idag?

ja. google har sagt att de vill ha folk som kan haskell i sina annonser.
inte för att du kommer koda haskell, utan för att det säger något om dig
som person.

dessa är välkända: http://corp.galois.com/systems-software
sen är haskell & ocaml välsponsrade av finansföretag som använder dom
språket mycket. dock mer ocaml får jag intryck av. haskell är teoretiskt
bättre och klarar mer, men ocaml är lättare att förstå

> Vilka svenska företag sysslar med detta?

passar den frågan. men jag har använt en hel del tekniker från haskell i
mitt arbete - haskell är inte bara lite ny syntax, det är ett nytt sätt att
tänka (och leva?)

Vad gör man för grymma grejer med Haskell?

ett axplock:
automatisk dynamisk programmering
beräkningar via typsystemet. finns ett kul trick för att automatiskt
generera marshallers för tex RPC
embeddade programmeringsspråk dvs du skapar ett nytt språk i språket
omskrivning av koden via templates. template haskell ger fler möjligheter
än bör utnyttjas
det går att implementera enkla threads via en enkel monad
oändligt stora datastrukturer via lathet ger dig helt nya angreppssätt
det är det ultimata språket för att skriva kompilatorer & algebraiska system
etc

typsystemet i haskell är grymt. det brukar sägas att lyckas du få ditt
program att kompilera, då fungerar det antagligen

> Kan man syssla med webbprogrammering i Haskell? (kanske naivt!)

ja, men har inte gjort det själv. bland annat
http://www.informatik.uni-freiburg.de/~thiemann/WASH/
men tror det finns fler alternativ

/Johan