Subject: Re: Haskell ... ?

Re: Haskell ... ?

From: Edward Tjörnhammar <e_at_cube2.se>
Date: Tue, 7 Feb 2012 16:41:00 +0100

2012/2/7 Johan Henriksson <mahogny_at_areta.org>:

> [...]
> generera marshallers för tex RPC
> embeddade programmeringsspråk dvs du skapar ett nytt språk i språket
> omskrivning av koden via templates. template haskell ger fler möjligheter än
> bör utnyttjas
> det går att implementera enkla threads via en enkel monad
> oändligt stora datastrukturer via lathet ger dig helt nya angreppssätt
> det är det ultimata språket för att skriva kompilatorer & algebraiska system
> etc
>
> typsystemet i haskell är grymt. det brukar sägas att lyckas du få ditt
> program att kompilera, då fungerar det antagligen

Yesod är det jag skulle rekomendera då den inte använder lat evaluering för
clientströmmarna. Den har även många bra hjälpfunktioner som inte finns i
snap-framework. Börja här:

http://www.yesodweb.com/book/basics (Det är en en tryckt version på väg.)

Min egna statiska site är dock skriven med hakyll.

För de som är intresserade av att konsumera/transformera nätverksströmmar kan
det vara värt att titta på conduits, vilka är baserade på enumerators:

http://www.yesodweb.com/blog/2011/12/conduits

Jag kan även påpeka att det finns #haskell.se på freenode.

> ja, men har inte gjort det själv. bland annat
> http://www.informatik.uni-freiburg.de/~thiemann/WASH/
> men tror det finns fler alternativ
>
> /Johan

Edward Tjörnhammar