Subject: Re: IPv6, curl och SCTP

Re: IPv6, curl och SCTP

From: Magnus Sandberg <mem_at_netnod.se>
Date: Thu, 26 Jan 2012 11:47:32 +0100

Hej Daniel!

Vi slipper gärna happy eyeballs. Då curl är ett "tekniskt" verktyg så
bör det göra rätt ur ett tekniskt perspektiv och inte göra användare med
dåligt tålamod lyckliga.

Jag kollade lite vad gäller det "nya" protokollet SCTP och vad jag
förstår är det IETF-standard sedan år 2000 (rfc2960), sedan 2007 gäller
dock rfc4960.

Om jag förstått det hela rätt började det som ett protokoll för att
kunna skicka telefonisignalering över IP. Det visade sig dock att det
gick att göra mer generellt. Vad jag förståd på vår VD, Kurtis, så
används SCTP just som signaleringsbärare inom mobilvärlden.

Om Wikipedia sidan stämmer så verkar rätt så många operativsystem ha
implementerat SCTP samt att Cisco IOS finns listat. Hur andra
router-leverantörer har gjort har jag inte forskat i. Och om Cisco
implementerat det för att fixa telefonibryggor eller om man kan skicka
"vanlig" Internet-trafik över SCTP vet jag inte.

http://en.wikipedia.org/wiki/Stream_Control_Transmission_Protocol

// Mem