Subject: Re: IPv6, curl och SCTP

Re: IPv6, curl och SCTP

From: Olle E. Johansson <oej_at_edvina.net>
Date: Thu, 26 Jan 2012 14:35:06 +0100

26 jan 2012 kl. 11:47 skrev Magnus Sandberg:

> Hej Daniel!
>
> Vi slipper gärna happy eyeballs. Då curl är ett "tekniskt" verktyg så
> bör det göra rätt ur ett tekniskt perspektiv och inte göra användare med
> dåligt tålamod lyckliga.
Där är jag inte helt överens... När vi använder CURL från dialplan i Asteirsk
är det viktigt som tusan att vi får den snabbaste anslutningen.

> [...]
>
> Om jag förstått det hela rätt började det som ett protokoll för att
> kunna skicka telefonisignalering över IP. Det visade sig dock att det
> gick att göra mer generellt. Vad jag förståd på vår VD, Kurtis, så
> används SCTP just som signaleringsbärare inom mobilvärlden.
>
> Om Wikipedia sidan stämmer så verkar rätt så många operativsystem ha
> implementerat SCTP samt att Cisco IOS finns listat. Hur andra
> router-leverantörer har gjort har jag inte forskat i. Och om Cisco
> implementerat det för att fixa telefonibryggor eller om man kan skicka
> "vanlig" Internet-trafik över SCTP vet jag inte.

SCTP har inte varit stabilt i Linux-kernel förrän för några år sedan, vilket
var ett problem. Och ja, det används i många interna telefoni-nät. Problemet
är att det nästan är oanvändbart på publika nät på grund av infrastrukturen...

/O