Subject: Re: Hur kan man tjäna pengar på gpl-licensierad mjukvara?

Re: Hur kan man tjäna pengar på gpl-licensierad mjukvara?

From: Andreas Hedström <ahedstrom_at_gmail.com>
Date: Mon, 12 Dec 2011 10:50:04 +0100

> Support och kringtjänster (anpassningar, vidareutveckling) är det som
> jag ser som det naturliga.

Många underskattar grovt behovet att underhålla och vidareutveckla mjukvara.
Här finns det massor med pengar att tjäna (för de som vill arbeta!).
Något som South Pole m.fl. fattat och gör bra med pengar på.

Däremot är modellen att bygga det universala verktyget som löser alla
och allas problem och sedan sälja det till världen betydligt svårare.
Framförallt för att vi redan vet att sådanna verktyg inte existerar!
Är man först ut med något nytt har man givetvis möjligheten att låsa
in sina användare, och detta är givetvis ett moraliskt val.

Någon måste ju i slutändan betala din lön, frågan är hur och för vad.

Dessutom är det oklart hurvida GPL m.fl. verkligen fungerar överallt.
Troligtvis behöver man se över sitt use-case _först_.
T.ex. är det ytterst tveksamt om det någonsin kommer göras ett top-3
spel till någon av de stora platformarna.
Däremot kan det ju tänkas att ett top-3 spel byggs m.h.a. verktyg som
utvecklats som FOSS eller med GPL licens.

Gällande webappar (som jag generellt inte kan något om alls) antar jag
att prenumerationer är den vanligaste modellen.
Ofta med en reklamfinansierad gratisversion och en premium subscription.

// A

_______________________________________________
http://www.foss-sthlm.se/
http://cool.haxx.se/cgi-bin/mailman/listinfo/foss-sthlm
Received on 2011-12-12