Subject: Re: Hur kan man tjäna pengar på gpl-licensierad mjukvara?

Re: Hur kan man tjäna pengar på gpl-licensierad mjukvara?

From: Jakob Sandgren <jakob_at_southpole.se>
Date: Fri, 9 Dec 2011 18:39:12 +0100

Hej,

On Fri, Dec 09, 2011 at 06:14:57PM +0100, Björn Göransson wrote:
> Hey alla,
>
> Om man har tex en webbapplikation vars kod man vill släppa som gpl, låt
> säga att jag tillverkar en webbaserad ordbehandlare, vad är affärsideer som
> skulle kunna fungera?

Support och kringtjänster (anpassningar, vidareutveckling) är det som
jag ser som det naturliga.

> Affärsidéer är väl i mångt och mycket att ha monopol på något. Så vad ska
> man ha monopol på om inte sin kod?

Nja, håller inte med och här tycker jag många företag/personer som
tidigare jobbat med något annat och börjat med fri/öppen källkod
missförstått det helt och försökt få en "monopolsituation" men med
fri/öppen källkod.

Jag tycker snarast det här handlar om att visa att man är duktig på
just det du erbjuder (och vem är duktigare på att tillhandahålla
support och kringtjänster än just den som utvecklat applikationen)?
Kunden blir inte inlåst och konkurensen maximeras!

En del som (rejält) rört ihop begreppen brukar jämställa free/open
software med kommunism. Jag skall inte säga röra till det ytterligare
och påstå att det är kapitalism, men jag kan väl säga att med
ovanstående affärsmodell så är det marknadsekonomi satt på sin spets!

Kan väl som en avslutning också lägga in att jag tror att väldigt
många skulle vinna på att släppa sin kod som fri/öppen källkod, alla
kommer kanske inte att vilja köpa tjänster, men spridningen blir så
mycket större (om behovet av programmet finns) så att de som köper
tjänster blir långt många fler än de som skulle köpt en licens för en
stängd programvara.

MVH
Jakob Sandgren
VD, South Pole AB

--
Jakob Sandgren                  South Pole AB
Phone:  +46 8 56237100          Anderstorpsvägen 16