Subject: Re: Computer Sweden om Open SOurce

Re: Computer Sweden om Open SOurce

From: Anders S Lindbäck <vetgirig_at_kunskapssamhallet.se>
Date: Fri, 02 Dec 2011 12:34:06 +0100

On 12/02/2011 11:50 AM, Johan Thelin wrote:
> Jag är inte sugen på att registrera mig hos IDG, så jag citerar bara
> en kommentarstråd här:
>
> "Hej Thore och Mathias!
>
> Som vi skriver i introduktionen till Gnukalendern kommer vi att göra
> en hel del undantag det här året tillskillnad från när vi körde
> Gnukalendern för några år sedan.
>
> Vi vill i största utsträckning bjuda läsarna på högklassig mjukvara
> som de kan ha nytta av i sitt arbete. All sådan mjukvara är inte
> släppt under en OSI-godkänd licens. Däremot finns det mycket som är
> gratis. Mjukvara som är under Public Domain är t.ex inte heller
> [...]

Skicka tillbaka ett snällt brev där du påpekar att han har fel och
att mjukvara i public domain faktiskt uppfyller FSF 4 krav och självklart
räknas in som fri programvara.

jag tycker någon borde skriva en faktafylld och korrekt debattartikel som
då påpekar de fel som finns i IDGs artikel.

IDG gör vanligtvis inte fel av ren ondska - utan av okunnskap - så upplys dem
om hur det är - den som nu vet hur det ligger till om Asterisk och har läst
artikeln.

--
Anders S Lindbäck, http://kunskapssamhallet.se/