Subject: Re: Computer Sweden om Open SOurce

Re: Computer Sweden om Open SOurce

From: Johan Thelin <e8johan_at_gmail.com>
Date: Fri, 2 Dec 2011 11:50:01 +0100

Jag är inte sugen på att registrera mig hos IDG, så jag citerar bara
en kommentarstråd här:

"Hej Thore och Mathias!

Som vi skriver i introduktionen till Gnukalendern kommer vi att göra
en hel del undantag det här året tillskillnad från när vi körde
Gnukalendern för några år sedan.

Vi vill i största utsträckning bjuda läsarna på högklassig mjukvara
som de kan ha nytta av i sitt arbete. All sådan mjukvara är inte
släppt under en OSI-godkänd licens. Däremot finns det mycket som är
gratis. Mjukvara som är under Public Domain är t.ex inte heller
klassad som "fri mjukvara".

För att öka möjlighetern att läsarna ska hitta nya guldkorn och minska
risken för att dra upp "gammal skåpmat" kommer vi alltså att blanda
friskt det här året.

Allt kommer hur som helst vara gratis, det är ju trots allt Jul :)"

[Niklas Andersson, TechWorld Open Source]

källa: http://www.idg.se/2.1085/1.419208/nu-startar-techworlds-gnukalender?articleUrl=%2F2.1085%2F1.419208%2Fnu-startar-techworlds-gnukalender%3FarticleRenderMode%3Dlistpostings&inReplyTo=19.1226854&postingId=19.1226854&publicationId=2.109&formName=commentForm19.1226854&articleId=1.419208&actionMode=&articleRenderMode=reply

Frågan är bara, varför kallas det överhuvudtaget Gnukalendern - det
har ju inget med FLOSS eller GNU att göra. Kalla det gratiskalendern
eller något, eller varför inte volvokalendern, coca cola-kalendern,
eller annat valfritt plockat varumärke?

Det här måste ju vara något av det grövsta övertramp jag sett - hoppas
att FSFE eller annan officiell gnu-representant tar IDG i örat.

MVH

Johan Thelin

Recommended on-line reading:
http://www.thelins.se | http://www.qtcentre.org
Recommended off-line reading:
The Foundations of Qt Development (ISBN: 1-59059-831-8)