Subject: Re: QtQuick vs Clutter

Re: QtQuick vs Clutter

From: <erik.lonroth_at_gmail.com>
Date: Fri, 18 Nov 2011 17:43:56 +0100

Nu blev jag Ànnu mer sugen pÄ att koda det hÀr.

Har du nÄgot bra tipps pÄ utbildning man kan gÄ?

/e

2011/11/18 Erik Lönroth <erik.lonroth_at_gmail.com>:
> [...]
> dÄlig taktik i mitt utvecklande av GUI:n sÄ att jag nÀstan alltid
> hamnar i en situation att koden blir vÀldigt "trasslig" nÀr
> GUI-komponenter blandas med logik och tillslut blir det omöjligt att
> göra förÀndringar pÄ ett bra sÀtt.
>
> Nu vill jag lÀra mig utveckla mobil-applikationer för min mobiltelefon
> N9, men jag bÀvar för att lÀra mig det hÀr eftersom jag misstÀnker att
> jag kommer fastna i samma gamla vanliga kodtrÀsk.
>
> N9 anvÀnder Qt och C++ i kombination. Det verkar trevligt och jag
> skulle gÀrna lÀra mig det hÀr pÄ ett strukturerat sÀtt.

Det Àr hÀr QtQuick Àr sÄ briljant. Man implementerar sin logik i C++,
precis som vanligt, men UIt körs i QtQuick runtimen (till vilken man
kan exponera sin logik). AlltsÄ tvingas du automatiskt till en
separation av logik och UI.

Att sedan QML (sprÄket i QtQuick) Àr designat just för att driva UIn
gör det ju inte sÀmre. Man sparar typiska kodöknar med instantieringar
av element och animationsklasser.

För N9 Àr detta det sjÀlvklara valet, men givet produktiviteten som
QtQuick ger, sÄ Àr frÄgan om det inte borde vara det för Android
ocksÄ. :-)

MVH

Johan