Subject: Re: QtQuick vs Clutter

Re: QtQuick vs Clutter

From: Johan Thelin <e8johan_at_gmail.com>
Date: Fri, 18 Nov 2011 11:41:54 +0100

2011/11/18 Erik Lönroth <erik.lonroth_at_gmail.com>:
> [...]
> dålig taktik i mitt utvecklande av GUI:n så att jag nästan alltid
> hamnar i en situation att koden blir väldigt "trasslig" när
> GUI-komponenter blandas med logik och tillslut blir det omöjligt att
> göra förändringar på ett bra sätt.
>
> Nu vill jag lära mig utveckla mobil-applikationer för min mobiltelefon
> N9, men jag bävar för att lära mig det här eftersom jag misstänker att
> jag kommer fastna i samma gamla vanliga kodträsk.
>
> N9 använder Qt och C++ i kombination. Det verkar trevligt och jag
> skulle gärna lära mig det här på ett strukturerat sätt.

Det är här QtQuick är så briljant. Man implementerar sin logik i C++,
precis som vanligt, men UIt körs i QtQuick runtimen (till vilken man
kan exponera sin logik). Alltså tvingas du automatiskt till en
separation av logik och UI.

Att sedan QML (språket i QtQuick) är designat just för att driva UIn
gör det ju inte sämre. Man sparar typiska kodöknar med instantieringar
av element och animationsklasser.

För N9 är detta det självklara valet, men givet produktiviteten som
QtQuick ger, så är frågan om det inte borde vara det för Android
också. :-)

MVH

Johan