Subject: Re: måsvingarnas placering (var: Är det bara jag som...)

Re: måsvingarnas placering (var: Är det bara jag som...)

From: Robin Rosenberg <robin.rosenberg_at_gmail.com>
Date: Fri, 18 Nov 2011 11:38:07 +0100

Göran Krampe skrev 2011-11-18 11.05:

> Håller helt med dig Robin, fast lustigt nog helt utan att ha några direkt vettiga logiska argument annat än att jag tycker det blir svårare (ja, jag skojar inte) att läsa
> med öppning på egen rad. Tycker det ser fult ut. :)
>
> Kanske är det "Smalltalkern" i mig som gör det.

Många metoder och klasser sträcker sig över mer än vad som ryms i ett
fönster och då måste man rulla fram och tillbaka och därför blir det
svårare.

Argumentet för { på egen rad är att det blir lättare att matcha klamrar
för de som använder notepad som IDE.

> Ah, intressant detalj.

> Ja, så pass religiös att många personer på helt allvar säger att det *ska* vara på ett visst sätt. Hehe :)

Konstigt nog är det de minst betydelsefulla detaljerna som orsakar de största kontroverserna. Det är
dock bra om man försöker motivera varför man gör på ett visst sätt. BSD-stilen som nämndes i ett annat
mail är ett bra sådant exempel. Men om men man nu är i ett projekt var alla sitter med en IDE av något
slag med bra sökfunktioner så faller just de argumenten eller tappar i alla fall lite slagkraft.

> Själv så kör jag "when in Rome, do as the Romans".

Jo. Folk (även jag) blir upprörda över att man ändrar stil och oftast är det till störst
nackdel för den som bryter. Är det rak vänstermarginal som är standard så håller
man sig till det, eller all-caps om det är projektstandard, tills man får starta
ett eget projekt.

-- robin