Subject: Re: RMS-kvällen och pubträff om FOSS i skolan

Re: RMS-kvällen och pubträff om FOSS i skolan

From: Mikko Ojutkangas <mikko.ojutkangas_at_gmail.com>
Date: Fri, 11 Nov 2011 14:44:58 +0100

On Friday 11 November 2011 14.20.50 Anders Wallenquist wrote:

[...]
> Jag menar att man kan lämna funderingar på uppoffringar och principer
> därhän eftersom det finns fungerande bra lösningar. Som att välja mellan
> aftonbladet och expressen.

Nu hänger jag inte med. Aftonbladet och Expressen är väl som pest och kolera?
Var finns det nån bra lösning i sammanhanget.

> Även här så är min poäng att det är just på de nischade specialarna som
> fri programvara är starka.

Jovars, och så långt det är på detta viset, så är ju allt lugnt.

Men i de fall där det inte finns en fri lösning, borde resurser styras i rätt
riktning, så att vi slipper dilemmat som hårddraget är att hundraprocentigt
stå för kollektivets absoluta frihet medan vi låter ett barn förbli analfabet.

Turligt nog tycker jag inte det är nödvändigt att behöva avgöra exakt var man
ställer sig. Oavsett hur man än väger kollektivet eller individen i detta
fall, kan man kanske vara överens om att det finns en vits med att undersöka
vilka sorters specialprogram som med goda resultat används i skolan, för att
se om det finns något man kan göra för att kunna erbjuda en komplett lösning på
vad som efterfrågas.

/mikko