Subject: Re: RMS-kvällen och pubträff om FOSS i skolan

Re: RMS-kvällen och pubträff om FOSS i skolan

From: Erik Lönroth <erik.lonroth_at_gmail.com>
Date: Fri, 11 Nov 2011 16:33:42 +0100

Kom vi fram till ett datum, tid och plats för det här?

/Erik

2011/11/11 Mikko Ojutkangas <mikko.ojutkangas_at_gmail.com>:
> On Friday 11 November 2011 14.20.50 Anders Wallenquist wrote:
>
> [...]
>> Jag menar att man kan lämna funderingar på uppoffringar och principer
>> därhän eftersom det finns fungerande bra lösningar. Som att välja mellan
>> aftonbladet och expressen.
>>
>
> Nu hänger jag inte med. Aftonbladet och Expressen är väl som pest och kolera?
> Var finns det nån bra lösning i sammanhanget.
>
>>
>> Även här så är min poäng att det är just på de nischade specialarna som
>> fri programvara är starka.
>
> Jovars, och så långt det är på detta viset, så är ju allt lugnt.
>
> Men i de fall där det inte finns en fri lösning, borde resurser styras i rätt
> riktning, så att vi slipper dilemmat som hårddraget är att hundraprocentigt
> stå för kollektivets absoluta frihet medan vi låter ett barn förbli analfabet.
>
> Turligt nog tycker jag inte det är nödvändigt att behöva avgöra exakt var man
> ställer sig. Oavsett hur man än väger kollektivet eller individen i detta
> fall, kan man kanske vara överens om att det finns en vits med att undersöka
> vilka sorters specialprogram som med goda resultat används i skolan, för att
> se om det finns något man kan göra för att kunna erbjuda en komplett lösning på
> vad som efterfrågas.
>
> /mikko
>
>> När man skall försöka lösa speciella problem så är det ofta mindre
>> grupper lärare, forskare som samverkar med olika typer av producenter
>> och programmerare. Man använder forskningsmedel, arbetstid och fritid
>> för att skapa något för sin specifika målgrupp. Det är nog så det går
>> till i de flesta fall och likartat runt om i världen. Skillnaden är att
>> lyckade sådana projekt i Sverige hamnar på en CD-skiva och säljs via
>> Studentlitteratur, medan projekt i andra länder hamnar i någon
>> K12-samverkan och så småningom i Edubuntu och Skolelinux. Vi tror ofta
>> att licensfinansering är den enda modellen för att skapa program, i
>> verkligheten är det ytterst få programmerare i världen som får sin lön
>> uteslutande via licensavgifter. Licensfinansiering är en form av
>> riskkapital eller i alla fall en del i ett system med riskkapital. Det
>> är möjligt att det idag är det bästa sättet att finansiera en speltitel som
>> Battlefield III som kostar hundra miljoner att ta fram och drar in en
>> miljard. Men det är inte givet att samma sak gäller nischat läromedel. I
>> det senare fallet känner man målgruppen väl och i tidiga skeden av ett
>> projekt kan man rikta finansieringen så att det är möjligt att släppa
>> materialet under en fri licens.
>>
>> Givetvis är det kittlande att släppa sin produkt hos Studentlitteratur
>> för att se om man blir miljardär över en natt. Men väljer man bort detta
>> och övertygar sina finansiärer att kostnaden blir lägre för att ta fram
>> och underhålla ett program givet att man kan samverka med andra så
>> lockar det nog mer än en lottsedel.
>>
>> /Anders W
>>
>> _______________________________________________
>> http://www.foss-sthlm.se/
>> http://cool.haxx.se/cgi-bin/mailman/listinfo/foss-sthlm
>
> _______________________________________________
> http://www.foss-sthlm.se/
> http://cool.haxx.se/cgi-bin/mailman/listinfo/foss-sthlm
>

_______________________________________________
http://www.foss-sthlm.se/
http://cool.haxx.se/cgi-bin/mailman/listinfo/foss-sthlm
Received on 2011-11-11