Subject: Re: RMS-kvällen och pubträff om FOSS i skolan

Re: RMS-kvällen och pubträff om FOSS i skolan

From: Mikko Ojutkangas <mikko.ojutkangas_at_gmail.com>
Date: Wed, 9 Nov 2011 22:26:13 +0100

On Wednesday 09 November 2011 20.52.00 Martin Vilcans wrote:

> Det kan också vara bra att poängtera att det finns andra program för
> bildredigering. Många tycks tro att Photoshop är det enda som finns.
> Lite trist, eftersom det finns bra fri mjukvara som uppfyller de
> flestas behov.

Jo, det finns ingen anledning att lära elever i (åtminståne) grundskolan t.ex.
Photoshop när GIMP finns, eller Word när vi har Libre Office, osv.

Däremot använder sig nog många skolor av mer nichade program för elever i
behov av särskilt stöd. Av dem kanske en del kan klonas, av en del av dem
kanske utvecklaren (relativt ofta ett litet svenskt företag, i fråga om den
svenska skolan, skulle jag förmoda) kan övertalas att kompilera under
gnu/linux och andra kanske kan köras i Wine.

Med agendan för fri programvaras världsdominans, tror jag att helhetslösningar
med hårdvara/system/appar med support och färdiga pedagogiska arbetssätt med
utbildning/konsultation för dessa skulle vara en bra grej för ett (eller ett
par samarbetande) företag att erbjuda framförallt mindre privata skolor.

Jag vet inte exakt hur dessa pedagogiska arbetssätt skulle se ut, men vad jag
sett av datoranvändning i (några olika) grundskolor, så är behovet stort av
att veta vad, när och hur man kan göra med datorer. För det mesta har datorn
fått stå oanvänd, för att ibland köra MS Word utan nån specifik tanke om vare
sig arbetssätt eller lärandemål.

        - "Fröken, varför blir det såna där röda sträck under texten?"
        - "Bry dig inte om det nu."

Skolor kan behöva hjälp att ta steget in i data-åldern. Datorn skulle kunna
vara ett verktyg att alltid ha till hands för kommunikation, för produktion av
olika media, för informationssökning och dokumentation, med mera, på ett
naturligt och alltid närvarande sätt, som för oss "datanördar".

/mikko