Subject: Re: RMS-kvällen och pubträff om FOSS i skolan

Re: RMS-kvällen och pubträff om FOSS i skolan

From: Anders Wallenquist <anders.wallenquist_at_vertel.se>
Date: Thu, 10 Nov 2011 00:03:00 +0100

On 2011-11-09 22:26, Mikko Ojutkangas wrote:
> Jo, det finns ingen anledning att lära elever i (åtminståne) grundskolan t.ex.
> Photoshop när GIMP finns, eller Word när vi har Libre Office, osv.
>
> Däremot använder sig nog många skolor av mer nichade program för elever i
> behov av särskilt stöd. Av dem kanske en del kan klonas, av en del av dem
> kanske utvecklaren (relativt ofta ett litet svenskt företag, i fråga om den
> svenska skolan, skulle jag förmoda) kan övertalas att kompilera under
> gnu/linux och andra kanske kan köras i Wine.
>
> Med agendan för fri programvaras världsdominans, tror jag att helhetslösningar
> [...]

Det finns färdiga paket med strukturer för hur man bygger
kostnadseffektiva nät i skolmiljö, lärplattformar och paket med
pedagogisk programvara för olika stadier, från förskola till
universitet. T ex http://edubuntu.com/ och Skolelinux. När det gäller
elever med speciella behov finns det en del också t ex
http://vinuxproject.org/ (Ubuntu för blinda). Både Edubuntu och Vinux
har Ubuntu i botten vilket gör att det går utmärkt att använda
skärmläsare och andra hjälpmedel från Vinux tillsammans med programvaran
i Edubuntu.

Det finns även flera små leverantörer i Sverige som arbetar med denna
typ av programvara eller närliggande, vissa även med ramavtal med staten
att leverera både programvara och tjänster. Säkert flera på listan
också. Bristen är nog avrop på avtalen och kanske främst att det saknas
aktörer med tillräckligt med marknadsföringsresurser att bearbeta skolor
(omvänt kunskap hos skolans beslutsfattare eller kravställare att
lösningar finns). Givetvis innehåller inte t ex Edubuntu just de program
lärare i Sverige använder idag, men å andra sidan brukar det vara så att
skolan inte heller köpt den programvaran som används i
klassuppsättningar och i vilket fall skulle ha råd att fortsätta på
inslagen linje. Många av programmen är ofta minst lika bra, i bland
bättre. Och som vanligt är det bättre IMHO att våra skattepengar satsas
på att komplettera det som saknas i stället för att fortsätta investera
samma pengar i programlicenser. Flera av de program som används brett
idag är skapade av svenska läromedelsförfattare, så länge de får betalt
så skulle deras kunskap kunna hamna i fri programvara lika väl som
programvara som finansieras med licenspengar. Det är i vilket fall samma
kund som betalar, och kan man på detta sätt få pengarna att räcka längre
så har vi en win-win-situation.

/Anders W