Subject: Re: RMS-kvällen och pubträff om FOSS i skolan

Re: RMS-kvällen och pubträff om FOSS i skolan

From: Erik Lönroth <erik.lonroth_at_gmail.com>
Date: Wed, 9 Nov 2011 22:12:15 +0100

I min mening handlar det här om just ett "moraliskt/etiskt/politiskt"
ställningstagande, mycket mer än det är rent tekniskt.

De här valen kan vi inte begära alla ska dela eller förstå. Det kan
t.ex. vara för mycket begärt av en treåring att göra skillnad på fri
och icke-fri mjukvara. Det treåringen ser är en elefant som man kan
peka på, ovasett om det är på en ipad, eller, i gnu-paint. Vuxna
människor av idag är inte heller medvetna om de val de gör, eftersom
de aldrig reflekterat över konsekvenserna som kommer i förlängningen.

Men en dag kommer kanske frågan "pappa - hur fungerar det där
programmet?", då ställs man inför ett moraliskt problem: "Är det nu
kanske dags att berätta hur det här fungerar på riktigt? Vilka val
ställs man inför som hantverkare och konstnär inom datalogin?"

Jag vill att mina barn ska förstå att, precis som RMS sa, att man kan
komma till moraliska ställningstaganden där valet mellan att
implementera "icke-fri" mjukvara eller "fri" programvara verkligen
spelar roll. I det läget kommer de val vi gör idag, spela roll för
våra barn i framtiden. De måste kunna göra dessa val utefter sin egen
moraliska kompass och utan fri mjukvara, från CPU, OS, nät och
applikation så kommer de inte kunna det när valet står inför dem.

Det var ett väldigt bra föredrag igår, helt klart.
/Erik