Subject: Re: MySql och GPL

Re: MySql och GPL

From: Magnus Hagander <magnus_at_hagander.net>
Date: Thu, 3 Nov 2011 10:54:54 +0100

2011/11/3 Anders Wallenquist <anders.wallenquist_at_vertel.se>:
> [...]
> säger att man måste ha en kommersiell licens då, men det är det många som
> inte håller med om...
>
> Är det inte så att om applikationen är fristående och fungerar utan MySQL, t
> ex med en annan databashanterare; MariaDB eller liknande så behöver den inte
> vara GPL? Skillnaden är om det vore en del av MySQL, implementation av en
> utökning av SQL, rättning av bugg eller liknande som implementeras i MySQL:s
> källkoder eller länkas med MySQL:s binärer. Dessutom måste det finnas någon
> form av relation med den som önskar tillgång till källkoden (om jag tolkat

I teorin ska det vara så iallfall.

Sedan vet jag inte om någon har resonerat hur det fungerar t.ex. med
en stored procedure - det är ju i princip server-side code... Men jag
tror knappast de bryr sig om den, nej.

> Jag är dock osäker på vad som gäller bakåt, om jag exempelvis rättar en bugg
> i MySQL och använder den internt och inte skickat rättningen till Oracle så
> misstänker jag att ingen kan hävda brott mot GPL. Det skulle först inträffa

Så länge du inte distribuerar den, så kan de inte det, nej. Däremot
har det ju funnits en del gamla skrivelser från MySQL om att de räknar
"intern distribution" (alltså IT-avdelningen distribuerar till
ekonomiavdelningen, eller till och med utvecklare distribuerar till
drift inom IT) som distribution. Men jag tror det också till största
delen handlat om sales-FUD och inte faktiskta licenser...

--
 Magnus Hagander
 Me: http://www.hagander.net/