Subject: Re: MySql och GPL

Re: MySql och GPL

From: Anders Wallenquist <aw_at_kreawit.se>
Date: Thu, 03 Nov 2011 13:34:58 +0100

On 2011-11-03 10:54, Magnus Hagander wrote:

> Så länge du inte distribuerar den, så kan de inte det, nej. Däremot
> har det ju funnits en del gamla skrivelser från MySQL om att de räknar
> "intern distribution" (alltså IT-avdelningen distribuerar till
> ekonomiavdelningen, eller till och med utvecklare distribuerar till
> drift inom IT) som distribution. Men jag tror det också till största
> delen handlat om sales-FUD och inte faktiskta licenser...

Dessutom, genom definitionen av distribution, så skulle jag bara vara
tvungen att ge ekonomiavdelningen källkoden, inte någon annan. I GPLv3
använder man även ordet "convey" som komplement till "distribute" men
det borde inte påverka vilka som har rätt till mina ändringar i källkoden?

Men, summa sumarum, så borde det räcka att veta skillnaden på GPL och
AGPL-programvara för en molntjänst-leverantör in spe. Skriver man sin
egen kod, licensierar den med GPL eller inte alls, så är man inte
tvungen att distribuera den till sina kunder. Oavsett om din applikation
är fristående (du kan välja licens själv) eller är en MySQL-patch så
distribueras den inte definitionsmässigt till någon. Väljer man däremot
licensen AGPL så ger man sin kund rätten att få källkoden om han vill.

Det kan iofs finnas fördelar att välja AGPL för de tjänster en
molnleverantör erbjuder, inte minst därför att det skapar en trygghet
för kunden om tjänsterna är affärskritiska. Skulle du som molnleverantör
upphöra med dina tjänster, ändra på api:et, höja priserna ohemult eller
på annat sätt ställa till problem för din kund i framtiden så vet kunden
att de kan ta med sig funktionen till någon annan, vilket kanske leder
till fler affärer och nöjdare kunder. Har du som kund byggt in dig i t
ex saleforce database.com, fortnox eller e-conomix och tröttnar är
kostnaden stor för att byta. Driftar din molnleverantör CivicCRM och
Drupal så vet du att kostnaden för att flytta är en bråkdel.

/Anders W