Subject: Re: MySql och GPL

Re: MySql och GPL

From: Anders Wallenquist <anders.wallenquist_at_vertel.se>
Date: Thu, 03 Nov 2011 10:29:11 +0100

On 2011-11-02 23:22, Magnus Hagander wrote:

> Jag har för mig att mysql's default drivers är gpl - eller åtminstone
> var det. Mobilappen i sig borde inte påverkas, förutsatt att den inte
> pratar direkt med databasen. Däremot server-side koden. Men om det
> bara är klientmässigt den pratar med databasen tror jag man kan
> använda libdrizzle som ska ha samma protokoll, men är bsd licensierad.
> Tror oracle fortfarande säger att man måste ha en kommersiell licens
> då, men det är det många som inte håller med om...

Är det inte så att om applikationen är fristående och fungerar utan
MySQL, t ex med en annan databashanterare; MariaDB eller liknande så
behöver den inte vara GPL? Skillnaden är om det vore en del av MySQL,
implementation av en utökning av SQL, rättning av bugg eller liknande
som implementeras i MySQL:s källkoder eller länkas med MySQL:s binärer.
Dessutom måste det finnas någon form av relation med den som önskar
tillgång till källkoden (om jag tolkat det korrekt).

I enklaste fallet, Canonical distribuerar en kompilerad MySQL till en
kund på en CD-skiva, MySQL är GPL och kunden kan därför be Canonical om
källkoden till MySQL. Kunder till kunden kan inte begära någon källkod
till MySQL varken av kunden eller Canonical (möjligtvis bli kund till
Canonical och sedan begära källkoden) så länge inte kunden
vidaredistribuerat några binärer i sin tur. Skulle Canonicals kund
upprätta en elektronisk tjänst som indirekt nyttjar MySQL-binärer så ses
detta inte som distribution av någon programvara och därmed är kunden
inte heller tvungen att distribuera några källkoder till MySQL till sina
kunder. Detta ses av vissa som ett kryphål i GPL och därför finns bland
annat AGPL.

Tanken med AGPL är att molntjänster som byggs med fri programvara skall
ses som en form av programdistribution. Molntjänstens kunder skall kunna
byta leverantör och "ta programmet med sig". Exempel på AGPL:ad
programvara är Diaspora och CivicCRM. Det innebär att driftsleverantörer
av CivicCRM är tvungna att även publicera källkoden till CivicCRM
inklusive eventuella anpassningar till sina kunder om de önskar detta.
Jag har svårt att tänka mig att de är tvungna att publicera annat än vad
deras kund direkt använder, t ex debiteringssystem i backend,
driftövervakning och liknande omfattas inte även om dessa system skulle
vara AGPL. Och åter igen, om det system molntjänstleverantörens kund
använder inte är AGPL så uppstår inte heller någon programdistribution.

Jag är dock osäker på vad som gäller bakåt, om jag exempelvis rättar en
bugg i MySQL och använder den internt och inte skickat rättningen till
Oracle så misstänker jag att ingen kan hävda brott mot GPL. Det skulle
först inträffa om jag i min tur underlät att publicera mina rättningar
till användare av just den koden helt oberoende av Oracle. GPL är
programcentriskt och försvarar programmets rätt snarare än den
ursprunglige utgivarens rätt. Det skulle även innebära att en patchad
MySQL som molntjänst inte kan betraktas som programdistribution så länge
MySQL inte är AGPL?

/Anders W

/Anders W