Subject: Re: Öppet alternativ till Adobe In Design

Re: Öppet alternativ till Adobe In Design

From: Rikard Fröberg <rikard_at_ffkp.se>
Date: Sat, 29 Oct 2011 20:21:25 +0200

On Fri, 2011-10-28 at 22:48 +0200, Micke Mildén wrote:
[...]
> Jag skulle verkligen vilja sprida Scribus till exempel till
> organisationer som behöver producera pamfletter, annonser och
> flygblad. Det tycks vara ett mycket gott alternativ, speciellt där man
> värdesätter öppenhet och lågt pris. Min absoluta dröm är att få gå på
> studiebesök hos en tidning eller ett magasin som jobbar helt i
> Scribus, tips mottages gärna. :)

Det här kanske är ett intressant seminarium/diskussionsforum:

http://my.fscons.org/schedule/session/78/

För att anmäla sig till FSCONS (Göteborg november 11-13):

http://fscons.org

MVH

Rikard

> [...]
>
> http://vid35.wordpress.com/2010/10/03/review-is-scribus-the-open-source-indesign/
>
> Den är förvisso ett år gammal.
>
> Här kan man ju hitta lite statistik och reviews, om
> man vill forska vidare:
>
> http://sourceforge.net/projects/scribus/
>
> Jag har använt scribus till en liten broschyr och har
> bra erfarenhet av det. Jag har haft några få krascher,
> men å andra sidan kör jag på senaste version i trunken
> (i en Kubuntu 11.10 maskin) och då får man hellre spara
> lite oftare.
>
> Jag kan inte uttala mig om alternativet, men tveklöst

Rikard Fröberg, Projektledare
Föreningen fri kultur & programvara (FFKP) http://ffkp.se/
+46 31 780 21 66 | +46 7 39 15 59 23 (mobil)
http://fscons.org/ | http://evenemangforalla.se