Subject: Re: Linux System Administrator 2 år KY utbildning stoppad

Re: Linux System Administrator 2 år KY utbildning stoppad

From: Alexander Rydekull <rydekull_at_gmail.com>
Date: Sat, 29 Oct 2011 19:59:01 +0200

Jag ångrar inte det minsta att jag gick min utbildning på Nackademin.
Men under de två åren jag gick där lärde jag mig inte "linux" från
skolan. Utan det var av eget intresse, experimenterande,
datorsektionen, andra personer, ja en hel del labbande.

Det jag däremot fick erfarenhet av som jag inte hade haft tidigare,
var erfarenhet av Nätverksutrustning och Cisco mer specifikt.

Jag har svårt att säga exakt hur många av de som gick ut från våran
klass som faktiskt jobbar med Linux nu. Jag kan utan problem säga att
i våran klass hade vi ungefär ~25-30 procent med erfarenhet sedan
tidigare. Alla de som hade erfarenhet sen tidigare och således använde
det på daglig basis har jobb. Under de två åren hoppade ~15-20 procent
av(tråkigt nog var 3 tjejer).

Det jag vill framlyfta är att vi, alla, kan hjälpa dessa skolor, dessa
utbildningar genom att ta kontakt med de och erbjuda assistans.
Assistans kan komma i många former, Studiebesök, Undervisning,
Gästföreläsning, LIA-platser, sponsring. Ja, många sätt finns det.

Genom att hjälpa skolorna främjar vi oss själva och den community, vi,
de flesta av oss, brinner för.

/Alexander Rydekull