Subject: Re: Öppet alternativ till Adobe In Design

Re: Öppet alternativ till Adobe In Design

From: Anders Wallenquist <anders.wallenquist_at_vertel.se>
Date: Thu, 27 Oct 2011 15:07:34 +0200

2011-10-27 14:14, Jonas Israelsson skrev:
> Håller inte med. Gjort en hel del saker i Scribus och känner inte igen
> det som du beskriver. Kan inte påstå att jag någonsin lyckats krascha
> Scribus. Undo-problemet har jag ingen uppfattning om.
>
> Jag är själv ingen fena på den här typen av arbete men en vän till mig
> är helt Adobe-frälst. Tvingade honom vid något tillfälle göra ett jobb
> i Scribus och när har väl fått kläm på hur det fungerar sa han sig
> vara mycket imponerad.

Har en kund (tryckeri) som bytte ut sina mackar med Quark till Ubuntu
med Scribus. Scribus är mycket kompetents på att skapa avancerad PDF
(PDF/X3) och göra "flight check" och andra kontroller innan tryck av hög
kvalitet. I tryckeribranschen arbetar man tydligen mycket med
Linux-programvara även om den är mycket dyr, flera hundra tusen per
kopia när det gäller High-End tryckeri-programvara. Här var tydligen
Scribus ett prisvärt alternativ, lite enklare men fullt tillräckligt för
deras verksamhet. (främst böcker och glansiga magasin). Vi behöll en hel
del av mackarna men stoppade in Ubuntu istället för Mac OS och
installerade en Ubuntu-server för att binda ihop nätverket och skapa
lite mer central lagring.

Mvh
Anders Wallenquist