Subject: Re: Fri programvara i Stockholmsskolor

Re: Fri programvara i Stockholmsskolor

From: Kjell Ericson <Kjell.Ericson_at_haxx.se>
Date: Sun, 16 Oct 2011 22:58:37 +0200 (CEST)

On Sun, 16 Oct 2011, Erik Lönroth wrote:

> Du kanske vill utmana den faktadetaljen? I så fall kan du gärna återkomma
> med vad som är rätt. Annars får du ta det för vad det är.

Ska JAG återkomma för att faktagranska DINA påståenden? Det måste ju ändå
vara du som ska kunna prestera bevisen på dina påståenden. Allt annat måste
bli helt fel.

(oj, det ser fel ut att skriva versalt tror jag. Jag är absolut inte upprörd,
jag vill bara trycka på att bevisbördan i en debatt bör ligga hos den som
påstår något. Jag tror inte heller ditt skolboksexempel är så viktigt för
kärnfrågan. Men eftersom du är aktiv politiskt så får du tillbaka
bevisbördsfrågan. Om skolböcker generellt kostar +1000kr styck så är det
upprörande.)

> Alla existerande modeller för betalning för böcker i digital form, utan
> undantag, bygger på en licensieringsmodell som i sin tur bygger på en tanke
> om en fysisk kopia. Dvs betalning per kopia. Jag har en kontakt på
> Statsbiblioteket i Stockholm om du vill argumentera om den saken med någon
> annan än mig.

Jag har inte alls tvivlat på det. Mina exempel var på att inte alla
betalningsmodeller inte bygger på vad man får i handen, utan på att man måste
hitta något sätt att få betalt för sina kostnader (per bussresenär eller per
taxitur).

Om vi vill att någon ska kunna skriva böcker/tidningar som ett yrke så är en
ersättningsmodell viktig.

> Nu är det du som framför en problematik som jag inte ser: "Hur ska vi få
> betalt?". Tycker du verkligen att en politiker ska svara på den frågan, du
> som konstaterade att kommunismen inte fungerade av exakt samma anledning?

Tja.... Är inte ekonomi en stor viktighet i politiken. Titta på Grekland där
man glömde hur pengarna skulle komma in.

Men självklart anser jag det är rätt att politikerna inte ska tillgodose
att varje enskild näringstjänst ska kunna försörja sig. Men för att
skatteintäkter ska komma in behövs snurr i en vit ekonomi. Piratpartiet har
ingen politik för vård, omsorg, försvar, kollektivtrafik eller vägar (möjligen
fri fildelning ;-).

Vi har spårat ur den ursprungliga frågan. Hur vi ska få mer öppen programvara
i skolorna.

  // Kjell