Subject: Re: Fri programvara i Stockholmsskolor

Re: Fri programvara i Stockholmsskolor

From: Erik Lönroth <erik.lonroth_at_gmail.com>
Date: Sun, 16 Oct 2011 22:13:09 +0200

2011/10/16 Kjell Ericson <Kjell.Ericson_at_haxx.se>:

> Okey, jag tror dig.  Min tankar var på småskolenivå.

Fel igen. Det här gäller hela utbildningsväsendet.

> Men det ger ändå bara i handen att det är betalningsmodellen för hur
> författaren ska kunna få sin arbetsersättning som är problemet.

Alla existerande modeller för betalning för böcker i digital form,
utan undantag, bygger på en licensieringsmodell som i sin tur bygger
på en tanke om en fysisk kopia. Dvs betalning per kopia. Jag har en
kontakt på Statsbiblioteket i Stockholm om du vill argumentera om den
saken med någon annan än mig.

> En kopieringsmaskin är en lösning för dig och mig - men inte för hela
> systemet.

Nu är det du som framför en problematik som jag inte ser: "Hur ska vi
få betalt?". Tycker du verkligen att en politiker ska svara på den
frågan, du som konstaterade att kommunismen inte fungerade av exakt
samma anledning?