Subject: Re: Fri programvara i Stockholmsskolor

Re: Fri programvara i Stockholmsskolor

From: Anders Wallenquist <anders.wallenquist_at_vertel.se>
Date: Sat, 15 Oct 2011 11:24:03 +0200

On 2011-10-14 23:05, Paul Cohen wrote:
> Hej!

> Jag ska återkomma med info om exakt vad det "datorkörkortet" innebär i
> min grabbs skola (Södermalmsskolan). Jag vet inte om det är ett
> "datorkörkort" för alla skolorna i Stockholm eller Södermalm eller om
> det är initiativ på bara Södermalmsskolan.

Gamla datorkörkort handlade om hur Microsoft Office fungerar.
Personligen tycker jag det är bra med "datorkörkort" men då borde det
handla om tre områden; kunskap om metoder för att söka och samla in
information, kunskap och metoder för att värdera information och
slutligen kunskap och metoder för att presentera informationen. Min
dotter går på högstadiet på en skola som ställer relativt höga krav på
uppsatser som de skriver i de flesta ämnen, där eleverna själva skall
samla in material. Det är bra i och för sig, däremot är granskningen av
resultatet och hur skolan värderar informationskällor under all kritik.
Saknas det datum för en länk ger detta underkänt liksom om källan är
Wikipedia. Wikipedia är otillåtet men det finns inga instruktioner för
vilka källor som skulle vara tillåtna eller hur eleven själv skall
värdera källan. Här finns ett område skolan borde bli mycket bättre IMHO.

/Anders W