Subject: Re: Fri programvara i Stockholmsskolor

Re: Fri programvara i Stockholmsskolor

From: Paul Cohen <paco_at_seibostudios.se>
Date: Sat, 15 Oct 2011 11:12:52 +0200

Hej,

2011/10/15 Erik Lönroth <erik.lonroth_at_gmail.com>:
> Vad jag vill se är ett brett politiskt program för Fri/Öppen mjukvara
> i hela ABC området.

Instämmer helt.

> Mig veterligen finns det ett par partier förutom Piratpartiet som har
> ens en uppfattning i frågorna över huvud taget. I övrigt så skiter
> dagens politiker i de här frågorna och ser inget konstigt i att
> Windows kravställs (någon typ av whatever inställning alltså).

Ska jag vara lite krass har det med vårt nuvarande politiska klimat.
Folk röstar med plånboken och politikerna försöka skaffa röster genom
att lova fylla folks plånböcker - vad som är hönan och ägget kan
diskuteras. Det innebär i alla fall att det är svårt att driva och få
gehör för principfrågor i politiken idag. Pragmatiskt måste tror jag
man måste driva frågan om fri/öppen programvara utifrån ett antal
punkter i fallande prioritetsordning:

  a) Pris och kostnad (vilket redan andra i tråden påpekat).
Överflyttning av kostnader/utgifter för nyttjandelicenser till
anpassning och närsupport.

  b) Marknadspolitiskt. För att stödja svensk IT-industri är det
bättre att lägga pengar på fri/öppen källkod och köpa tjänster,
support och drift av svenska företag än att betala licensavgifter till
utländska företag. Dett kan politiskt säljas som pengar i plånboken
för svenska företag! I dessa globaliseringstider verkar det dock inte
vara politiskt korrekt att aktivt verka för att försvara och utveckla
svensk industri.

  c) Öppna format och oberoende av specifika programvaror. Då minskar
man risken för att sitta med fasta externa kostnadsdrivare som man har
svårt att påverka.

  d) Kvalitet. Kostnadsbesparing genom effektivisering av arbetsprocesser.

  e) Frihet och det öppna samhället. Tyvärr det minst viktiga eftersom
för de flesta ger det inget direkt i plånboken. :-(

> Ett exempel är Södertälje där jag själv bor och har haft de här
> diskussionerna ingående med deras IT-ansvarige och IT-strateg. Deras
> möjligheter att påverka detta är små och kommer inte ändras med mindre
> än politiska beslut. Utan det kommer vi ingen vart i de här frågorna,
> så är det bara.

Jag instämmer. Jag var dock intresserad om någon hade lite gerillaknep
för att bearbeta min grabbs skola! ;-)

/Paul

--
Paul Cohen