Subject: Re: Fri programvara i Stockholmsskolor

Re: Fri programvara i Stockholmsskolor

From: Patrik Strömberg <patrik.stromberg_at_live.se>
Date: Fri, 14 Oct 2011 22:15:20 +0200

Jag arbetar på en skola i Stockholm med bla IKT-frågor och kommer här
med lite bakgrundsfakta om Stockholms stads IT-miljö.

Stockholms stads HELA IT-miljö är centraliserad vad gäller mjukvaror,
nätverk och hårdvara. Verksamheter hyr "dator som tjänst" och detta
innebär att följande fås:
Användarkonto med e-post och lagring av filer (+ gruppdiskar)
Dator att använda, ensam eller delad.
En central standardplattform med programvaror

Nätverket är baserad på Windows Server med Active Directory för
katalogtjänster och Exchange för e-post. Klienterna kör Windows 7,
enterprise med Microsoft Office 2007 som bas för kontorsarbetet..

Jag har ställt en principfråga till de i stadens ledning som har
yttersta ansvaret om öppen programvara och fått svaret att det inte är
på tapeten i stor skala mer än på webbservrar. DOCK ligger
www.stockholm.se på Windows 2008 med EPI-server som CMS-system, så
långt från öppna licenser man kan komma.

Att köra en helt öppen IT miljö i skolor i Stockholm kräver att inte
bara ett politiskt beslut, dessutom måste man övertyga tjänstemän i
rådgivande funktion om att öppen programvara är värt att titta på. Nu
råder en kultur där öppna licenser anses nästan farliga. Det tog 1,5
år innan staden vågade ta in Android-baserade telefoner som officell
modell att välja. Med hänvisning till att man inte kunde ha kontroll
på programvaran.

Slutligen måste jag säga att vi som skola i staden är bundna till att
använda stadens standardpaket som dessutom har krypterade diskar så
att ta in maskinen och sen "blåsa om" den finns inte på kartan.

Hälsningar,

Patrik Strömberg