Subject: Re: Fri programvara i Stockholmsskolor

Re: Fri programvara i Stockholmsskolor

From: Kjell Ericson <Kjell.Ericson_at_haxx.se>
Date: Fri, 14 Oct 2011 21:07:45 +0200 (CEST)

On Fri, 14 Oct 2011, Paul Cohen wrote:

(jag inser att det är fel forum för mig att försöka diskutera detta, men ändå)

> Att man i skolan då skulle ha utbildningsverktyg (datorer med proprietär
> mjukvara) som uttryckligen förbjuder barn och ungdomar att ta reda på hur de
> fungerar, eller att förändra verktygen, eller att dela med sig av verktygen
> eller av ändringar av verktygen, strider mot dessa principer.

Jag är såklart för öppen källkod. Men jag tror inte du kan få någon att tro
att skolbarn vill skruva isär mjukara i någon större grad. Skolan har större
problem att ta itu med innan fritt hackande blir en sysselsättning på
lektionstid.

Jag anser inte heller att svensk lag idag ger stöd för att man inte får
modifiera en produkt man köpt. Men det underlättar såklart om man har
källkoden...

> Frågan om att vi ska ha ett öppet och demokratiskt samhälle handlar
> inte om pris eller kostnad, det handlar om principer och frihet.

Så hellre inga datorer i skolan än datorer med Windows eller Mac?

Jag kan tänka mig många principer man måste hålla högre än målat. Jag tror
inte att om skolor väljer samma operativsystem som överlägsen majoritet av
samhället så kommer vår frihet riskeras.

Vi ska snarare tala om möjligheter än om hot. Man ska också diskutera vad
eleverna använder datorerna till och därmed vilka applikationer de behöver
(och därmed OS). Många skolor i Sollentuna använder Googles verktyg i stor
utsträckning - men därutöver rena undervisningsprogram som jag inte har en
aning om vad de är skrivna i (nu pratar jag ålder 6-13 år).

  // Kjell