Subject: Re: Fri programvara i Stockholmsskolor

Re: Fri programvara i Stockholmsskolor

From: Paul Cohen <paco_at_seibostudios.se>
Date: Fri, 14 Oct 2011 20:32:51 +0200

Hej!

2011/10/14 Roger.sinel <roger.sinel_at_gmail.com>:
> Prinet leverera gnu/linux till flera skolor i stockholm. Med många glada och
> fria elever och lärare. www.prinet.se

Tack för tipset!

2011/10/14 Kjell Ericson <Kjell.Ericson_at_haxx.se>:
> Jag tror på att prata om fördelarna och sälja in det.

Pragmatiskt håller jag med om att man kan argumentera om pris, kostnad
etc. Och det är inget snack om att det finns starka argument. Men det
handlar om viktigare saker än så.

Vi pratar om skolan, en undervisningsmiljö för barn. Ett öppet och
demokratiskt samhälle ska ha ett utbildningsystem som är öppet och
fritt och som uppmuntrar den unga generationen att lära sig och att
dela med sig av kunskap, erfarenheter och det man skapar i
utbildningen. Att man i skolan då skulle ha utbildningsverktyg
(datorer med proprietär mjukvara) som uttryckligen förbjuder barn och
ungdomar att ta reda på hur de fungerar, eller att förändra verktygen,
eller att dela med sig av verktygen eller av ändringar av verktygen,
strider mot dessa principer. Det är för mig ett övergrepp mot
grundläggande principer som ska gälla i ett öppet samhälle.

Frågan om att vi ska ha ett öppet och demokratiskt samhälle handlar
inte om pris eller kostnad, det handlar om principer och frihet. För
mig är det samma sak med fri programvara!

/Paul

--
Paul Cohen
www.seibostudios.se