Subject: Re: foss-sthlm är...

Re: foss-sthlm är...

From: Daniel Stenberg <daniel_at_haxx.se>
Date: Sun, 21 Aug 2011 00:22:39 +0200 (CEST)

On Sat, 20 Aug 2011, Ulrich Wisser wrote:

> inget mot minoriteter, men vi mÄste inte nÀmna dem i alla sammanhang.

Det hÀr Àr inte "alla sammanhang". Det hÀr Àr *ett* sammanhang och dÄ fÄr vi
förstÄs fundera över vad vi vill nÀmna eller inte nÀmna. Vi mÄste nÀstan
ingenting om vi inte vill. (Inom lagens ramar förstÄs.)

> Är det inte sjÀlvklart att vi följa svenska lagstiftning ?

I mitt sinne Àr hela texten sjÀlvklar. Ska vi strunta i den dÄ, eller kan det
vara sÄ att allt inte Àr sjÀlvklart för alla? Kan det inte vara bra att vara
tydlig med var vÄra regler och ambitioner ligger?

Jag vill ha det tydligt uttalat sÄ att alla vet vad vi accepterar. Per mail,
pÄ möten, i föredrag, pÄ IRC-kanaler och inom ALLT som vi företar oss under
namnet foss-sthlm.

Jag har varit pÄ mÄnga stÀllen i mitt liv dÀr man "skojat" friskt med och om
minoriteter, snackat strunt om dem eller rent av mobbat dem pÄ olika sÀtt. Jag
menar att vi ska vara bra mycket tydligare och klarare Àn vad "lagstiftning"
begrÀnsar. Hur mÄnga kÀnner du som polisanmÀlt nedsÀttande kommentarer om
bögar, kvinnor eller CP-skadade? Jag har aldrig varit med om det fast jag har
hört Ätskilliga sÄdana.

Jag vill att vi verkligen ska stÄ för dessa ideer och ifall man tycker att
ideerna Àr OK sÄ spelar det vÀl ingen roll att det tydligt beskrivs och ifall
man INTE tycker att de Àr OK sÄ Àr det vÀl ocksÄ bra att de detaljeras sÄ att
man snabbt och enkelt kan inse att att vi inte passar.

Jag vill ocksÄ att vi ska signalera tydligt till de som (kÀnner att de)
tillhör en minoritet var skÄpet stÄr i det hÀr gÀnget.

> Samma gÀller för nÀsta meningen. Vi ge inga extra poÀng till minoriteter, vi
> verkar för att alla Àr med. Det ska inte finnas negativ eller positiv
> urskillning av minoriteter.

Jag hÄller inte med hÀr.

Jag vill att vi faktiskt ska ge extra poÀng till minoriteter, Ätminstone till
en viss del. Jag tror nÀmligen pÄ att FOSS-gemenskapen tjÀnar pÄ en större
diversitet och för att faktiskt med flit jobba pÄ att öka diversiteten sÄ tror
jag pÄ att vi som tillhör den stora majoriten bör jobba aktivt för att fÄ med
fler mÀnniskor som inte Àr inom samma grupp.

T.ex sÄ kan vi prioritera föredragshÄllare som Àr kvinnor, invandrare eller
rörelsehindrade.

Avslutningsvis, till alla som bidragit med rÀttstavning, omformulering och
andra tankar runt texten. Jag kommer samla ihop allt och knÄda om texten
utifrÄn alla förslag och tillrop och spotta ur mig en andra version inom nÄn
vecka eller sÄ. SÄ provar vi igen, och sÄ itererar vi framÄt tills ingen orkar
protestera mer! =)

--
  / daniel.haxx.se