Subject: Re: Piratpartiet formulerar ny politik

Re: Piratpartiet formulerar ny politik

From: Amelia Andersdotter <teirdes_at_gmail.com>
Date: Fri, 19 Aug 2011 13:08:57 +0200

On 19.08.2011 11:47, Jeremiah Foster wrote:
> Ingen snack om upphovsrätt? Om man har upphovsrätt så är det möjligt
> att licens mjukvara under GPL till exempel. Annars har ni min röst.
> Regards, Jeremiah

Upphovsrätten hör nog inte hemma i just det här förslaget. Det handlar
alltså om småföretag, marknadskoncentrationer och tillgång till
uppstartskapital för företagande, inte om fri mjukvara.

Alla står sina egna immaterialrätter närmast, är min erfarenhet. Det
finns nästan ingen som invänder mot de immaterialrätter de tycker sig ha
användning av i sin vardag (vilket i och för sig är rimligt), men många
personer är förhållandevis spydiga gentemot immaterialrätter andra
använder.

I en liknande situation har Indien tydligen motsatt sig
dataexklusivitetsskydd för läkemedel men inte för kemikalier. Indiens
generiska läkemedelsindustri är nämligen stark, men så ock deras
utvecklande kemikalieindustri.

/a