Subject: Re: Piratpartiet formulerar ny politik

Re: Piratpartiet formulerar ny politik

From: Jeremiah Foster <jeremiah_at_jeremiahfoster.com>
Date: Fri, 19 Aug 2011 13:21:06 +0200

On Aug 19, 2011, at 13:08, Amelia Andersdotter wrote:

> Upphovsrätten hör nog inte hemma i just det här förslaget. Det handlar alltså om småföretag, marknadskoncentrationer och tillgång till uppstartskapital för företagande, inte om fri mjukvara.

Mja. Okej då. Men patent är en stor problem för kunskapsamhället och för småföretag framförallt i en teknik fokuserat land som sverige. Om upphovsrätt rättigheter ska ses som en ersättning av patent skydd då har vi vunnit ganska mycket för småföretag eftersom patent är en kortsiktigt monopol som är en skatt på innovation.

> Alla står sina egna immaterialrätter närmast, är min erfarenhet. Det finns nästan ingen som invänder mot de immaterialrätter de tycker sig ha användning av i sin vardag (vilket i och för sig är rimligt), men många personer är förhållandevis spydiga gentemot immaterialrätter andra använder.

Det gäller nästan allt. Vi har vart egen intresse närmaste. Därför måste politik skyddar de som är liten och har ingen pengar till en lång och dyrt juridiskt process baserat på dåliga patent. Stora företags intresse får inte går framför landets innovation process vilken ofta går genom små företag.

Regards,

Jeremiah