Subject: Re: Piratpartiet formulerar ny politik

Re: Piratpartiet formulerar ny politik

From: Jeremiah Foster <jeremiah_at_jeremiahfoster.com>
Date: Fri, 19 Aug 2011 12:28:51 +0200

On Aug 19, 2011, at 12:18, Janne Johansson wrote:

> Det här blev jag lite nyfiken på, själv känner jag ju att jag har nån
> sorts koll (eller ide, eller uppfattning) om saker runt upphovsrätten,
> iaf rörande licensmodeller av typen BSDL, GPL osv, men vad det gäller
> företags möjligheter att brottas om patent, trademarks osv känner jag
> mig helt oförmögen att bidra alls.
>
> Jag kan inte avgöra ifall jag är särskilt representativ, men om jag
> någorlunda matchar folket här så är trademarks/patent inte alls vår
> planhalva.

Upphovsrätt har ingenting med patent att göra i för sig. Mjukvara är det enda saken som har både upphovsrätt OCH patent skydd. Många inse att det är konstigt och fel. Patent på mjukvara behövs inte eftersom det har redan skydd ifrån upphovsrätt.

Upphovsrätt får man automatiskt när man skriver nåt. Om du har upphovsrätt då kan du bestämmer vilken licens din skrivelse har, i.e. creative commons, GPL, BSD, och så vidare. Då är det du som bestämmer hur folk använder din skrivit uppfinning. Mjukvara är skrivit verk.

Regards,

Jeremiah