Subject: Re: Piratpartiet formulerar ny politik

Re: Piratpartiet formulerar ny politik

From: Janne Johansson <jj_at_stacken.kth.se>
Date: Fri, 19 Aug 2011 12:18:48 +0200

On Fri, Aug 19, 2011 at 11:47+0200, Jeremiah Foster (jeremiah_at_jeremiahfoster.com) wrote:

> Ingen snack om upphovsrätt? Om man har upphovsrätt så är det möjligt att licens mjukvara under GPL till exempel.
> Annars har ni min röst.

Det här blev jag lite nyfiken på, själv känner jag ju att jag har nån
sorts koll (eller ide, eller uppfattning) om saker runt upphovsrätten,
iaf rörande licensmodeller av typen BSDL, GPL osv, men vad det gäller
företags möjligheter att brottas om patent, trademarks osv känner jag
mig helt oförmögen att bidra alls.

Jag kan inte avgöra ifall jag är särskilt representativ, men om jag
någorlunda matchar folket här så är trademarks/patent inte alls vår
planhalva. Det brukar mest komma som ett slag under magen när
företagen inser att de fel-licensierat och supit bort upphovsrätten
och de ändå vill föra strider i rättssalar med mycket advokater och få
insatta.

(jmf. F-secure som jagade valda project med 'ssh' i namnet när OpenSSH
sprang om deras produkt)

--
"Backwards compatible" means: "if it isn't backwards, it's not compatible."